Boszorkányság vagy igaz szerelem? |Miklya Luzsányi Mónika: Az ecsedi boszorkány (értékelés)








„(…..) nincs annál nagyobb fájdalom, mint elveszíteni azt, akit a saját lelkednél is jobban szeretsz.”


Fülszöveg:
Az ecsedi boszorkány nem más, mint a híres törökverő, Török Bálint utolsó leszármazottja, Török Kata. Mi volt az alapja a boszorkányság, a szerelmi bűbáj, a vérfertőzés, a gyermekgyilkosság vádjának, aminek következtében 1614-ben teljes vagyonelkobzásra és fővesztésre ítélték ezt a tündöklően szép, életvidám fiatalasszonyt? Valóban olyan lánglelkű hős volt-e Török Bálint, amilyennek olvasmányainkból megismertük? Milyennek látta őt a felesége, hogyan élt a korabeli celebpár, és milyen lehetett egy nagyasszony élete egy törökverő hős oldalán?
Mintha sötét átok vonulna végig Török Bálint és leszármazottai életén: halálos szerelmek, cselszövés, gyilkosság, orgyilkosság, árulás kíséri őket generációkon át. Mámoros szerelmi légyottok és összeesküvések plasztikusan ábrázolt regénye Miklya Luzsányi Mónikáé. Alapos kutatómunkájának és írói fantáziájának köszönhetően a magyar királyság vérzivataros századainak szereplői elevenednek meg a könyv lapjain: Török Bálint és felesége, Pemfflinger Kata, dédunokájuk, Török Kata és nyíltan titkos szerelme, Báthory Gábor, a későbbi erdélyi fejedelem; Bethlen Gábor, Báthori ellenlábasa, Bocskai István, a hajdúk vezére vagy épp Nádasdy Tamás nádor - s mellettük megannyi szolga és közrendű valós alakja bontakozik ki, miközben elénk tárulnak a török idők babonákkal és átkokkal terhes mindennapjai is. A szexuális aktusok, a bájolások leírásaihoz a Török Kata és társai ellen folytatott boszorkányper korabeli jegyzőkönyveinek részletekbe menő tanúvallomásai szolgáltattak alapot. A két szálon futó cselekményből nem csak Török Kata és Báthory Gábor titkos szerelmét ismerhetjük meg, hanem dédszüleinek történetét is, amely aztán megpecsételte az ecsedi boszorkány sorsát.

Kiadó: Athenaeum Kiadó Kft.

Oldalak száma: 328

Borító: KEMÉNYTÁBLA, VÉDŐBORÍTÓ

Súly: 470 gr

ISBN: 9789632938103

Nyelv: MAGYAR

Kiadás éve: 2019

Árukód: 2725513 / 1183383



Személyes véleményem:

Egyszerűen nem tudom majd megköszönni elégszer Blankának, hogy felhívta a figyelmem a könyvre. Annyira,de annyira imádtam minden sorát. Valami zseniális kutatómunka áll mögötte és ezt a sok forrás is a könyv végén alátámasztja. Sokan biztos vagyok benne, hogy nem tudják, de én évekkel ezelőtt emelteztem történelemből, ebből már sejteni lehet, hogy az irodalom mellett a történelem a nagy szenvedélyem. Ezenkívül pedig a háromrészre szakadt ország és a törökök voltak a szóbelin a tételeim. Emlékszem még tizedik osztályban tanultuk és annak is a végén. Viszont mikor téma volt az órán én beteg voltam és hiányoztam pedig mindent úgy tanultam meg, hogy meghallgattam, amit a tanárnő mondott róla és visszamondtam neki bármikor ugyanazt. Na ezt ennél a tananyagrésznél nem tudtám megtenni, ezért gyűlöltem ezt a részét. Hisz hiába tanultam otthon egyszerűen nem ragadt meg a fejembe. Majd két évvel később ott volt a tételek között. Valahogy sejtettem, hogy mindenképpen utána kell járnom, hogy hogyan és mi történt. Egészen visszamentem Mátyáskirályig a tétel kidolgozásában és mindent összeírtam, hogy miért és hogyan történt. Majd elkezdtem mondani a vizsgabizottság előtt, 5 perc után leállítottak és közölték, hogy látják, hogy tudom az elejétől kezdve, de ők csak a végére kíváncsiak. Na én itt fagytam le, de aztán túléltem és minden rendben volt. Ebből kifolyólag ez a korszak is a szívemhez nőtt. Minthogy Török Bálint és Török Kata története is.  Őszintén mikor először kaptam hírt a könyvről, egyszerűen jelnek tekintettem, hogy mindenképp elkell olvasnom. Annyi újdonságot tartogatott a számomra, hogy bűn lett volna nem elolvasni.


Magáról a történetről:

A történet két idősíkon fut. Az egyik Török Bálint kora a másik pedig négy generációval később Török Kata kora. A könyv két erős női karakter küzdelmét írja le, méghozzá úgy, hogy az olvasók szíve is belesajdul. Számomra Török Bálint mindig is egy hős volt. Egyszerűen alig hittem a szememnek, ahogy olvastam a mondatokat, amik elém tárultak. Bár sejthető volt, hogy valami van mögötte, de egyszerűen nem hittem volna, hogy ilyen napraforgó ember volt. De ettől függetlenül még mindig kedveltem, hisz ő nemcsak katona volt, hanem vezető. Egy fejedelemről kellett gondoskodni, védenie és gazdagítania.  A felesége Pemfflinger Kata pedig mindent elnézett neki, hisz igaz szerelemmel szerette a férjét.  Mindent elnézett neki és megbocsátott. 

A másik erős nő a könyvben pedig Török Kata volt. Katát boszorkánysággal vádolták melyben bűnősnek is találták. Egyszerűen még mindig hihetetlen, hogy ilyen dologgal valakit kilehetett volna végezni és ellehetett kobozni minden vagyonát. Persze hallottunk ilyen esetekről, de annyira hihetetlen és tényleg kíváncsi vagyok, hogy bár mi nem tudunk róla talán mégis van egy közösség, akik tényleg hozzájuk tartoznak. Hisz mindenki úgy van vele, hogy amiről nem tudunk az egyáltalán nem is létezik. Kata ahogy dédnagyanyja sem, úgy ő sem volt egy gyenge asszony. Mérhetetlenül bátor és erős lány volt, mely abban az időben inkább hátránynak számított. Hisz akkoriban a nőknek az volt a feladatuk, hogy a család által kiválasztott férfihoz férjhez menjenek, takarítsanak, szüljenek és a ház körüli teendőket csinálják. Szerintem én megőrültem volna ebben az időben. Imádom persze ezt korszakot is, de egyszerűen én annyira makacs és önfejű vagyok igazából az Oroszlán horoszkóp összes jellemzője igaz rám, hogy szerintem a fejemet vesztettem volna már pár éves koromban. Kata megtapasztalta, hogy milyen az igazi szerelem, bár nem teljesedhetett be ahogy ő szerette volna. Egyszerűen a szívem sajdult meg benne, ahogy olvastam a két erős nő történetét.
Török Bálint pedig bármennyire is gerinctelen volt, ettől függetlenül rettentő jól játszott. Ha hatalmon szeretne maradni akkor rettentő bonyolult politikai játékot kell játszania és az ellenfél minden lépését előre kellene látnia. Bálint bármennyire is profin játszott egyetlen egy hiba nála is előfordult, ez pedig a vesztét jelentette. Sokan talán megutálják, de számomra csak egy ember, mely próbálta jól forgatni a helyzetét és kihozni belőle a legjobbat számára és a családja számára.
Köszönöm, hogy benéztetek.
Xoxo, Patti :)


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

ÉRTÉKELÉS - Tomor Anita : Helló újra, kedves exem

ÉRTÉKELÉS - Jenny Han : A fiúknak, akiket valaha szerettem + nyereményjáték

Értékelés - Sara Shepard - Hazug csajok társasága

ÉRTÉKELÉS - Almási Kitti : Lezárás, Elengedés, Újrakezdés

ÉRTÉKELÉS - Erin Watt : Papírhercegnő ( A Royal család 1. )

12 számomra legjobb idézet Leiner Laura Bexi sorozatából *-*

Értékelés: Kathleen Glasgow - Girl in pieces - Lány, darabokban + nyereményjáték

TOP 10 IDÉZET: Csendes Nóra: Zápor utca

Értékelés: Sarah J. Maas: Köd és harag udvara

Számomra legjobb idézetek Borsa Brown Arab sorozatából.